Servis a údržba kola
Mytí kola
Pokud Vás na výletu zastihne déšť, je dobré se po návratu domů postarat nejen o sebe, ale i o kolo. Pokud je kolo jen mokré, otřete ho hadříkem do sucha. Největší pozornost věnujte řetězu. Pokud kolo necháte mokré, jako první začne korodovat právě řetěz.
V případě, že je kolo od bláta, je dobré se o něj postarat. Nejlépe Vám poslouží kyblík s teplou vodou s trochou saponátu a smetáček. Smetáčkem se sice nedostanete úplně všude, ale k základní údržbě a umytí kola Vám postačí. Po umytí kolo opláchněte čistou vodou. Pokud možno nepoužívejte vysokotlaké čističe. Voda se díky vysokému tlaku dostane i do míst, kde by mohla uškodit. Kolo otřete do sucha hadříkem.
Mazání kola
Pokud jste běžný uživatel, nesnažte se kolo rozebírat a mazat vše, co se točí. Postačí, když se budete dobře starat o řetěz. Nejčastěji se používají maziva ve spreji. Mazivo naneste na suchý a čistý řetěz. Nechte chvíli působit. Potom přebytečné mazivo setřete hadříkem.
Brzdy
Pokud jste zvídaví, můžete se pokusit o servis sami. Vyměnit brzdové špalky, brzdové destičky, či dát nové kotouče není až tak obtížné. Ale i zde platí, že návštěvou odborného servisu nic nezkazíte. Pamatujte, že u ráfkových a mechanických kotoučových je dobré jednou ročně vyměnit lanka a bovdeny. Špalky a brzdové destičky je třeba měnit vždy včas. Hrozí poškození dalších částí kola. U hydraulických brzd doporučujeme vždy navštívit servis. Pokud brzdy ztrácejí výkon a chod brzdové páky je měkký, je dobré brzdy odvzdušnit.
Řazení
Pokud jste zvídaví, můžete se pokusit o servis sami. Ale spíše bychom Vám doporučili navštívit odborný servis. Kolu a řazení také prospěje, pokud jednou ročně vyměníte lanka a bovdeny. Nejedná se velkou investici a řazení tato změna určitě prospěje.
Pohon
Nejčastěji budete nuceni měnit řetěz. Životnost řetězu je 1000 - 1500 km, ale samozřejmě také záleží v jakých podmínkách jezdíte. Výměnu řetězu nepodceňujte a ani neodkládejte! Pokud řetěz přetáhnete, může dojít poškození dalších částí kola (pastorky kazety a převodníky klik).
Pláště
Tak jako je nutné včas měnit obutí Vašeho automobilu, je třeba včas vyměnit i pláště Vašeho kola. Myslete tedy na svoji bezpečnost a pokud je již vzorek téměř sjetý okamžitě pláště vyměňte. Nepodceňujte ani správné nahuštění plášťů. Pokud jezdíte převážně po asfaltu a zpevněných cestách je lepší pláště nahustit více pro lepší odvalování. Pokud jezdíte převážně v terénu, je dobré pláště lehce podhustit pro lepší záběr.